GALSTENEN

Waarvoor dient de galblaas ?

De galblaas is een reservoir die de gal stokkeert die gemaakt wordt door de lever gedurende de maaltijden. TIjdens de maaltijd wordt de gal in de darm geloosd zodat de vertering van vetten kan gebeuren.

Wat is de oorzaak van galstenen ?

De vrouwen hebben 2 à 3 keer meer last van galstenen dan mannaen, warschijnlijk agv hormonale stoornissen zoasl zwangerschap en contraceptie. Het snel gewichtsverlies na een dieet of na een chirurgische ingreep kan ook aanleiding geven tot het ontstaan van galsteneen. In zeldzame gevallen gaat het om erfelijke aandoeningen.

Waaruit zijn de stenen samengesteld ?

Het grotendeel van de stenen zijn kristallen van cholesterol, soms kunnen ze bilirubine en afvalstoffen van hemoglobine bevatten. De aanwezigheid van calcium in de stenen, maakt dat ze radiologisch zichtbaar zijn een een radiografie, maar echografie blijft hét onderzoek bij uitstek voor het opsporen van galstenen.

Wat is het risico ?

Galstenen in de galblaas kunnen veel pijn (kolieken) veroorzaken en complicaties geven : acute of chronische ontsteking van de galblaas of als een steen zich van de galblaas naar de galbuis verplaatst, wat kan leiden tot geel zien (geelzucht), een galblaasinfectie (angiocholitis of ontsteking van de galwegen) of een ontsteking van de pancreas (pancreatitis).

Waarom een operatie ?

Hoe gebeurt de operatie ?

Met deze ingreep wordt de galblaas weggenomen net als de stenen die in de galblaas zitten. De stenen verwijderen zonder de galblaas weg te nemen zou alleen maar leiden tot recidiverende stenen. Bij 95% van de patiënten volstaat een mini-invasieve ingreep (kleine gaten). De interventie duurt minder dan een uur en gewoonlijk kan de patiënt al de dag erna naar huis terug. Het is meestal aangewezen om paracetamol in te nemen, in associatie met anti-inflammatoire medicatie (zoals Nurofen, Brufen, Diclofenac) in geval van schouderpijn. Bij thuiskomst kan de patient zich douchen agv geplastificeerde verbandjes.

galstenen

FIG :Laparoscopische cholecystectomie

FIG : Extractie van de galblaas. Figuren : F Borie Cholécystectomie et exploration de la voie biliaire principale par coelioscopie. Traitement coelioscopique de la lithiase de la voie biliaire principale EMC-Techniques chirurgicales-Appareil digestif 2014 ;9(3) :1-21 Article 40-950

Waarop moet je letten na de ingreep ?

Als één van deze symptomen optreedt, moet je je huisarts of je chirurg verwittgen.

Hoeveel kost de materiaal voor de ingreep ?

Uw mutualiteit gaat een deel van de kosten van het materiaal op zich te nemen. De patiënt moet 110 € betalen.

Dr Serge Landen - www.drlanden.be