BEHANDELING VAN AAMBEIEN

Wat zijn aambeien ?

Ter hoogte van de anus bevindt zich een dicht netwerk van bloedvaten die kunnen opzwellen en tot een aambeiencrisis kunnen leiden. Het resultaat is pijn, vooral een branderig gevoel bij de doorgang van stoelgang of het achterblijven van ontlasting rond de anus (soiling of lekken van darmslijm). De patiënt heeft ook het gevoel dat er een « vreemd lichaam » tussen zijn billen zit. Aambeien kunnen met medicatie (pijnstillers, tonica voor de venen, laxeermiddelen) worden behandeld. Eens de aambeiencrisis achter de rug is, consulteert u best een gastro-enteroloog die een elastiek aanbrengt (elastische afbinding) ter hoogte van de aambeien of de aambeien behandelt met sclerotherapie. Bij ver gevorderde aambeien, wanneer de aambeien naar buiten (buiten de anus) zakken, is een operatie nodig. De bedoeling van een operatie is de bloedvaten die de aambeien veroorzaken, te verbinden en het teveel aan huid rond de anus weg te nemen.

Waarin bestaat een chirurgische ingreep ?

Deze ingreep kan zowel onder algemene anesthesie als onder peridurale anesthesie uitgevoerd worden. Met de klassieke chirurgische ingreep worden de aambeien in drie lagen weggenomen, waar bij elke laag de aders worden afgebonden.De tweede dag na de operatie kan de patiënt het ziekenhuis verlaten en eventueel pijnstillers en zachte laxeermiddelen nemen. Het herstel van de anale wonden duurt drie weken. In deze periode heeft de patiënt nog last van darmslijm. Meestal kan de patiënt tien dagen na de operatie, als de pijn minder is, zijn professionele activiteiten hernemen.

hemo1

hemo2

hemo3

FIG: Aambeien

FIG: Afsnoering van aambeien

FIG: Klassieke hemorroidectomy (3 paketten). Source D Brachet,E Lermite,JP Arnaud Traitement chirurgical de la maladie hémorroïdaire EMC-Techniques chirurgicales-Appareil digestif 2012 ;7(2) :1-15 Article 40-685

Resectie aambeien met behulp van nieths: een alternatief

Onlangs werd een nieuwe techniek ontwikkeld die geen open wonden laat en dus een sneller herstel bevordert. Met deze methode wordt een ronde nietmachine gebruikt die een dubbele functie heeft : de bloedtoevoer naar de aambeien afbinden en de aambeien terug in de anus trekken. De voordelen van deze techniek zijn een duidelijke vermindering van de post-operatieve pijn en het wegblijven van darmslijm. Hierdoor verbetert het comfort van de patiënt, is de ziekenhuisopname korter (minder dan een dag), is er geen post-operatieve verzorging meer nodig en kan men sneller zijn activiteiten hernemen.

fig13 300NL Anopexie par agrafage Dr Landen

Figures courtesy van Ethicon